Tuesday, November 17, 2009

...TATKALA PERPISAHAN TERJADI...

Lafaz bismillah pemanis kata, penyulam ungkapan...

Hemmm.... dalam hidup kita ini tak lari dari perpisahan. Biasanya kita selalu mendengar "Setiap pertemuan pasti ada perpisahan." Benarkah begini? Adakah setiap yang kita temui dan bersama itu tetap akan menghadapi satu hari yang agak menyakitkan iaitu perpisahan? Jika begitu mengapa mesti ada pertemuan..


Inilah yang sering pertanyakan. Tiada orang yang mahukan perpisahan terjadi melainkan pasangan yang tiada persefahaman dan tidak mahu hidup bersama lagi. Perpisahan itu satu yang perkara yang ingin dijauhi oleh semua orang apabila kita berasa gembira dan senang bersama. Namun kesenangan dan kegembiraan bersama yang terdetik pada saat 'pertemuan' itu sering dicemburui oleh 'perpisahan'. Walaupun ia sangat menyedihkan, mengapa tidak kita merelakan.

Tatkala berlakunya sesuatu perpisahan, manakah yang akan lebih terluka? Yang pergi meninggalkankah atau yang ditinggalkan? Bergantunglah kepada situasi perpisahan itu. Hakikatnya kedua-duanya terluka. Bukankah kita sudah banyak kali menghadapi perpisahan? Mengapa kita tidak bersedia untuk itu? Sebenarnya kita takut perpisahan kerana kita takut kesunyian, kesedihan, kesepian tanpa teman, sahabat dan rakan seperjuanagan.

Jika kita memikirkan hal-hal ini, sepatutnya kita perlu berbalik kepada Allah Taala. Allah merencanakan semua ini ada hikmahnya. kita perlu sedar bahawa setiap apa yang kita miliki ini hanya Allah yang punya. Tiada yang kekal menjadi milik kita. Sebab itulah kita dapat melihat fitrah kehidupan, apabila ada pertemuan pasti ada perpisahan, apabila ada permulaan pasti ada pengakhirannya dan apabila ada kegembiraan pasti ada kesedihan. Bukankan unik perencanaan Allah ini?

Setiap yang terlakar dalam tempoh pertemuan itu akan tercoret dalam sejarah kehidupan kita sebagai kenangan. Setiap suka, duka, ketawa, tangisan bersama akan disimpan di dalam memori agar ia menjadi asam garam dalam diari kehidupan kita.

Akhirnya, kata maaf pasti terucap di bibir andai sepanjang pertemuan ini melakarkan kelukaan di hati, agar luka itu kembali sembuh dan tidak melarat parah.

p/s: penulisan ini khas buat teman-temanku yang telah menamatkan pengajiannya pada semester ini di Universiti Utara Malaysia. Andai ada terkasar bahasa, terguris hati sepanjang kita belajar bersama, ampun maaf diminta.

Andai suatu hari nanti kita dipertemukan semula, pasti menjadi semakin indah. Setiap saat kita bersama akan dirindui dan menjadi sebuah kenangan yang indah. Selamat menempuhi alam kehidupan yang sebenar.

Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

No comments:

Post a Comment