Friday, December 31, 2010

....HARI INI AKU SEORANG GURU II...

Assalamualaikum... ini catatan kedua mengenai aku seorang guru...sejak 20hb ak dah mula berkhidmat sebagai warga di SMK Tmn Connaught, Cheras.... Alhamdulllah... hari ini ak seorang guru... Hmm... perasaan menjadi guru??? blum rasa yang real punya perasaan lagi sebab belum berhadapan dengan pelajar..mudah-mudahan nanti semua dalam keadaan yang baik serta khidmat ku berjalan lancar......

Semalam adalah Hari Orientasi pelajar tingkatan 1 bersama ibu bapa...banyak sistem sekolah yang diperkenalkan yang bagi aku antara yang terbaik la yang pernah aku jumpa.. Ye la....kehadiran pelajar akan diambil melalui 'thumbprint' pelajar serta guru tingkatan secara manual......Jadi apabila pelajar tak buat 'thumbprint,' pada masa hadir ke sekolah, sistem sms akan automatik ke ibu bapa yang menyatakn anaknya tidak hadir.... Sangat bagus juga la macam ni....iyelah zaman IT...

Semalam juga aku da mula dapat jadual mengajar untuk tahun 2011...aku dapat mengajar dua subjek... BM dan P.Sivik....Wah.... ak kena study blik BM ni... ye la dah jadi Cikgu BM.... Dulu yang ajar ak BM ni masa sekolah Cikgu Rohaya, Ustazah Rafizah dengan Cikgu Azlina.....Hmm... teringat zaman2 sekolah......
Seronok ye...jasa guru ku takkan ku lupa.....hmmm..nak kena study balik mcamana nak ajar BM....nak mendidik anak bangsa supaya "Memperkasakan Bahasa Melayu"...hehe

Alhamdullah...hari ini aku seorang guru......tugas guru sebenarnya bukan senang...guru perlu jadi contoh untuk masyarakat....aku bukan 100% lagi boleh dibuat contoh...hmm tapi apepun ini bukan masalah untuk aku mempertingkatkan diri...bak kata bait lagu.."jika kau katakan kau BOLEH, kau pasti boleh melakukan...!!" Hmm...Sebelum ni ada beberapa guru-guru ku yang bagi nasihat sebelum aku melaksanakan tugas seorang guru.....:
Kata Cikgu Mimah : "Perlu sabar dan ikhlas dalam melakukan tugas"
Kata Ustazah Rafizah : "Di samping mengajar jangan lupa menyampaikan dakwah, dakwah bukan sahaja   mengenai agama,  tapi juga mengenai akhlak dan tingkah laku..."
Kata Ustazah Rafizah: " Kalau dah gaji jangan lupa bersedekah, hulur dekat mak dan ayah untuk keberkatan.."
 Kata Tn Hj. Rahim: " Jadi  guru yang 'R' = Responsible, Rajin...."

Insyaallah...akan ku cuba sedaya upaya ku...
Ya Allah...hamba ini masih menimba ilmu di bumi Mu yang tidak pernah habis..
Walaupupun Engkau telah memilih aku untuk menjadi seorang guru, izinkan aku sentiasa menimba ilmu Mu..... Di samping aku mengajar, Engkau kuatkanlah semangat ku..... Amin...
Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

Tuesday, December 7, 2010

...HIJRAH???...

MySpaceMySpace
Assalamualaikum... hari ini merupakan hari yang terulung buat semua umat Islam iaitu MAAL HIJRAH  1 MUHARRAM 1432 hijrah bersamaan 7 DISEMBER 2010....

Setiap kali tiba tahun baru pasti setiap orang ingin melakukan perubahan....hijrah...'penukaran'.. perpindahan atau sebagainya...
.MySpace
mula la pasang azam baru yang agak gempak!! MySpace...berangan nak jadi yang terbaik dalam semua perkara...nak ubah sana..nak ubah sini...
MySpace
namun... azam tu hanya bertahan paling kurang pun sebulan....kadang tu kalau lama sekalipun tapi tidak berterusan.....knapa ea.....
MySpaceMySpace
Beberapa hari ni ada la belajar beberapa perkara... Mungkin bukan berkenaan azam atau peubahan tetapi sesuatu perkara yang kita boleh ambil pengajaran..
MySpace
 PERTAMA: Ada la terbaca satu buku hasil tulisan Fatimah Syarha...seorang penulis yang sangat menarik menulis tentang buku "PEMILIK CINTAKU"..Dalam buku ni sangat mengajar kita tentang hakikat percintaan yang sebenarnya...
MySpace
bagaimana ia melalui proses pemilihan pasangan hidupnya yang akan menjadi pemilik cintanya...apa yang ditekankan dalam tu..mencari seseorang dari segi agama dan akhlaknya... 

Cinta yang diberikan hanya betul-betul untuk suaminya...Malah mereka banyak mengamalkan cara hubungan kasih sayang Rasulullah dan para sahabat...bukankah ini semua indah??...
MySpace
Adakah kita mempunyai cinta suci sepertinya..?

KEDUA : Ada juga ziarah kawan umi dengan abi yang baru balik dari menunaikan ibadah haji...bila dengar pengalaman mereka pergi rasa macam kerdilnya kita  di sisi Allah.... 
MySpace
kita tahu tuhan sentiasa ada untuk kita...tapi mengapa kita tidak selalu bersamanya... pengalaman mereka terpisah di tengah jutaan orang dari pelbagai pelusuk dunia....namun keyakinan bahawa tuhan ada bersama membuatkan mereka bertemu kembali....
MySpace
kesungguhan mereka bercerita membuatkan perasaan seronok dan teringin ingin menjadi "tetamu Allah"...adakah kita berpeluang untuk dijemput ke rumahnya atau kita akan dijemput kembali???...
MySpace
KETIGA: ada la juga tengok cerekarama "Air mata Salina". Sebuah kisah masyarakat yang dekat dengan kita.... bila cinta mengatasi segalanya sehinggakan sanggup berkorban apa saja....
MySpace
Apabila sudah hidup bahagia, bala lain yang menimpa....sehingga sanggup jual maruah isteri....I
MySpaceMySpace
nikah hakikat realiti hidup sebenar??? 

Mana letaknya kasih sayang bila kekayaan yang dikejar demi kepentingan diri yang akhirnya menjerat diri...
MySpace
Hmm...hari ini aku melihat perkara ini....hijrah???? adakah ini petunjuk Tuhan unutk aku berhijrah....
Y a Allah...aku seorang insan yang lemah....kerdil.... tolong lah aku.........
MySpace





Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

Sunday, December 5, 2010

... ADAM DAN HAWA...

Assalamualaikum...terbaca artikel yang menarik mengenai Adam dan Hawa...Nak kongsi ni...
MySpace


Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa.
MySpace
Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.
MySpace

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.
MySpace
Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW..“jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.
MySpace

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang....
MySpace
MySpace
Pengajaran: hargailah kaum Hawa di sisi anda...
MySpaceMySpace

Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

Wednesday, November 24, 2010

...INSYAALLAH....

video

..Beautifull Song from MAHER ZAIN..

MySpaceMySpace
Everytime you feel like you cannot go on
 You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way

p/s : lirik yang sangat memberi motivasi....
MySpaceMySpace


Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

Tuesday, November 23, 2010

...HARI INI AKU SEORANG GURU...

.:::Assalamualaikum.....

Tanggal 22 November 2010 aku betul-betul digelar guru...
Betul2 aku rasa nak jadi cikgu bila dapat surat penempatan untuk GSST(Guru Sandaran Siswazah Terlatih)..
Walaupun surat tu hanya beberapa helai je yg tak terasa pun berat ye sepatutnya..
tapi hari ini aku dapat rasa kan berat ye....
Tetiba terfikir....
Wahhh...aku menjadi seorang guru..
Sebelum2 ni org panggil jg cikgu...tapi pra guru...baru nak belajar jadi guru...hekk3..
orang panggil cikgu gak...tapi cikgu praktikal...baru nak aplikasikan teori...
Tapi hari ini aku digelar guru permulaan...
Bermula la saat-saat untuk menjadi seorang guru....

Ya Allah...
Kuatkan semangat ku untuk mendidik diriku..
Tabahkan hati ku untuk mendidik hamba-hambamu..
Cekalkan jiwa ku untuk menghadapi dunia seorang guru...
Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

Tuesday, November 16, 2010

...MEMAAFKAN UNTUK KETENANGAN....




Kata-kata yang menarik :

Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang
yang pernah melukai hati kita..
Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah
kita dapat mengubati hati kita yang terluka..



Pesanan yang Menarik :

Dr. Haji Mohd Fadzillah Kamsah pernah berpesan :
Setiap kali sebelum tidur, MAAFKANLAH semua orang yang melakukan kesilapan kepada kita pada hari itu atau hari-hari sebelumnya. Moga kita bangun di hari esok tanpa musuh.


Sebuah Sajak yang Menarik :

Maafkanlah… andai hatimu pernah disakiti
Maafkanlah… andai hatimu pernah dilukai
Maafkanlah… andai hatimu masih dilukai
Maafkanlah… andai hatimu tetap dilukai
Biarlah Tuhan yang membalas semua perbuatan yang melukakan hatimu

Pohonlah maaf… andai kau pernah melukai
Pohonlah maaf… andai kau pernah menyakiti
Pohonlah maaf… andai kata-katamu melukakan insan lain
Pohonlah maaf... andai bicaramu menyebabkan tangisan insan lain
Pohonlah maaf... andai perbuatanmu menzalimi jiwa yang terluka

Kadang- kala kesalahan insan lain kita sering peka berbanding kesalahan sendiri..
Ya ALLAH.. 
Jadikanlah ku seorang yang pemaaf..
Jadikan ku juga seorang yang sedar kesalahan ku agar aku tidak menyakiti orang lain..
Agar orang lain turut bisa memaafkan kesalahan ku...
Aminn..
MySpaceMySpace

Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

Wednesday, November 10, 2010

...PENCURI HATI...


Suka tengok gambar ni....
MySpaceMySpace
Mereka saling menjaga antara keduanya....
Bukankah ia indah demi Allah...
MySpace
Ya Allah...
Sejauh mana iman kita nak menghadapi semua ini....
kadang-kadang kita terleka, terlalai...
tanpa sedar cinta kita kepada Allah s.w.t. semakin berkurang....
MySpace
Patutnya kita perlu ada rasa malu untuk berhadapan denganNya...
Kerana Dia yang Maha Memiliki Cinta...
Cinta kita kepada manusia ini adalah milikNya...
Kerana kita mencintai hambaNya...
MySpaceMySpace
Cinta yang sejati hanya cintakan Illahi..
cinta setulus hati cintakan ayah bonda...
MySpace
Namun cinta yang lain???
Cinta itu perlu digandingkan dengan iman...
Cinta dan keimanan laksana kedua belah sayap burung....
Keduanya saling mendokong untuk terbang tinggi....
><span class=
Dari anas ra.. Dari Rasulullah bersabda:
" Ada 3 perkara bagi orang-orang yang memiliknya dan merasakan manisnya imannya, iaitu mencintai Allah dan Rasul-Nya melebihi segala-gala, mencintai seseorang hanya kerana Allah, dan enggan utk kafir setelah diselamatkan Allah daripadanya sebagaimana enggannya kalau dilemparkan ke dalam api." (HR. Bukhari dan Muslim)
MySpaceMySpace
Allah turut memuliakan mereka yang saling mencintai dan bersahabat kerana Allah,
yang membuat para Nabi dan Syuhada' merasa iri hati terhadap mereka.

Ini adalah diriwayatkan oleh Nasaie dgn sanad Abu Hurairah ra,
Rasulullah bersabda:
"Disekeliling Arasy, terdapat mimbar-mimbar dari cahaya yang ditempati oleh suatu kaum yang berpakaian dan wajahnya bercahaya. Mereka bukanlah para nabi dan syuhada', tetapi para nabi dan syuhada' merasa iri hati terhadap mereka." Lalu para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, beritahulah tentang mereka.." Baginda bersabda: "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai, bersahabat, dan saling mengunjungi kerana Allah.."
MySpaceMySpace

Ya Allah...kurniakan kepada kami CINTA terhadapMu dan CINTA kepada mereka yang mencintaiMu, dan apa sahaja yang mendekatkan kami kepada CINTA MU, dan jadikan CINTA MU itu lebih berharga bagi kami daripada air yang sejuk bagi orang yang dahaga....Aminn...

MySpaceMySpace
Tata...


MySpace
Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")