Tuesday, March 22, 2011

...HARI INI AK SEORANG GURU III...

Hari ini tanggal 22 Mac 2011 genap la 4 bulan aku sebagai seorang guru dari tarikh 22 November 2010... Wah... aku seorang guru, cikgu atau lao shi... apa yang aku pelajari?? Baru aku tahu..nak jadi seorang guru bukan satu perkara yang mudah....


APA PERANAN GURU ??
# MENJADI CONTOH DAN TELADAN KEPADA PELAJAR
#PENGURUS HAL SEKOLAH (BILIK DARJAH/KEWANGAN)
#MENJADI "IBU BAPA" KEPADA PELAJAR  DI SEKOLAH
# AJAR DAN BIMBING PELAJAR BIAR PANDAI
# MEMBIMBING DAN SENTIASA MEMBANTU PELAJAR


Sebenarnya banyak lagi peranan seorang guru ni..... Tapi inilah antara yang dapat diringkaskan.....

Dan saya hendak berkongsi sebuah kata-kata dari sebuah novel "Memoir Seorang Guru" :

Anda akan merasa kebencian disebalik kedegilan murid.
Anda akan merasa keras hati disebalik lemah lembut muridnya.
Anda akan merasa kata-kata keras, di sebalik kemanjaan murid.
Anda akan menemui kekasaran di sebalik lemah lembut murid.
Tetapi diakhirnya anda akan temui dialah yang memiliki kasih sayang melalui doa dan harapan, sehingga anda akan mengalir air mata dan berkata;
begitukah guru ku dahulu??

Ya Allah.... 
Hamba mu ini masih perlu banyak belajar mengenai erti seorang guru...
Bantulah hamba mu ini...
MySpace

Terima Kasih Sudi Baca Perkongsian Saya (^_^")

No comments:

Post a Comment